Fotvård

Det är lätt hänt att fötterna är lågprioriterat groomingområde men de är nog så viktiga att ta hand om, särskilt såhär års när de stängs in i tjocka strumpor och fodrade skor. Jag är inget undantag, jag har ett fotbad som mest står och samlar damm men då och då får det komma fram. Jag brukar få lindriga problem med fotsprickor på vintern och nu var fötterna i behov av lite omvårdnad.
Jag ska dock bespara er bilder på mina spruckna fötter.



När man väl tar sig tid är det avkopplande med ett fotbad, om man låter bli att distrahera sig med annat samtidigt utan iställer lutar sig tillbaka och blundar blir det en stunds meditation. Jag häller lite Scholl Freshstep, som verkar mjukgörande, i vattnet och väljer den lägre bubbelgraden på fotbadets reglage annars svämmar det över. Det är lätt att överdosera Freshstep, två droppar är tillräckligt. Sedan sitter jag med fötterna i badet i 10-15 minuter.



Jag tar en fot i taget och torkar noga av den med en handuk, sedan filar jag försiktigt ned förhårdnader och döda hudceller, har man sprickor bör man vara lite försiktig. Efter det smörjer jag in foten med Scholl Foot cream mousse och låter det sjunka in i huden medan jag behandlar den andra foten. När det är klart avslutar jag med en fet creme mot hudsprickor Compeed Dry & Cracked Skin Cream. På sommarhalvåret målar jag tånaglarna men på vintern tycker jag inte det är någon idé eftersom man knappt ser fötterna ändå. Men vill man och om det behövs passar man efter det här steget på att klippa och fila tånaglarna, kanske skjuta bak nagelbanden och pigga upp naglarna med någon fin färg.

Hela proceduren går snabbt att göra så egentligen finns det ingen ursäkt för att låta bli. Var rädd om era fossingar, de ska bära er hela livet.



Kommentarer
Postat av: Andréa

Sv: Tack, kul att du tyckte det :)

2011-01-10 @ 23:04:16
URL: http://makeupartisten.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback