Sommarfavoriter

Vilka produkter jag använder för tillfället varierar lite med säsong. På sommarhalvåret när det är varmare och ljusare vill jag exempelvis inte använda täckande foundations, dels eftersom huden ser jämnare och finare ut och behovet av att jämna ut och täcka över minskar dels för att värmen gör att sminket lättare smälter bort, dessutom känns det fräschare att låta huden vara mer naken.Min hudtyp tillhör den torra och känsliga, vintern brukar vara en hård och synlig påfrestning på min hy. Det är en av otaliga anledningar till varför jag ogillar vintern, på  sommaren är min hy inte alls lika torr och har därför andra och mindre omvårdnadsbehov. Färgvalen kan också skilja sig åt, när jag har blivit solbränd tycker jag det är snyggt med bronzers, korall- och andra poppiga färger.

I det här inlägget visar jag några favoriter jag har just nu, vissa av dem är återkommande favoriter varje år:

Färgad dagcreme från ACO.Det här är en favorit som har hängt med i flera år. Just den här varianten säljs inte längre på apoteket men det finns andra likvärdiga. Cremen vårdar huden, ger fukt och en transparant färg.

Rouge är ett bra exempel på produkter som jag förändrar beroende på årstid. På sommaren använder jag nästan uteslutande cremerouge framför pudervarianterna.Jag tycker det ger ett snyggare och naturligare resultat som smälter in i huden.Den runda burken är en duoprodukt från Make Up Store och består av en cremeblush och en highlighter i nyansen Glow.På inköpslistan just nu står ett cremerouge i någon rosa nyans.

Duon Laguna(bronzer)/Orgasm(blush) från Nars är en riktig beautyklassiker och en personlig favorit även när det inte är sommar men det är nu den bäst kommer till sin rätt. Rouget använde jag i princip dagligen hela våren och bronzern är perfekt när man fått färg men även suverän för contouring (en teknik som används för att skulptera ansiktet med hjälp av skuggningar).Många bronzers drar åt orange vilket jag inte upplever att Laguna gör och det är en förklaring till dess popularitet och goda rykte.

Paint pot från Mac är en suverän cremeögonskugga som finns i flera olika färger. De är snygga, hållbara och lättarbetade, de kan även användas som primer för att få andra skuggor och pigment att fästa bättre, öka hållbarheten och dessutom fördjupa färgen. Nyansen Indianwood är en snygg bronsfärg som framhäver mina ögons blå färg. 

Slimshine, även det från Mac, är ett hybridstift, en blanding av läppsglans och läppstift. Tyvärr har det utgått ur sortimentet.Jag föredrar hybrider när det kommer till läppsmink så jag hade planerat att köpa fler färger men det blir det alltså inget med. Nyansen jag har heter Funshine och bilden återger dess verkliga korallfärg riktigt bra tycker jag.




Jag är ingen stor nagellacksfantast men ibland tycker jag det är kul att måla naglarna och äger uppskattningsvis cirka trettio lack i varierande kulörer och märken. Depend är en budgetfavorit, eftersom priset är så lågt (25 kr) och flaskorna små gör det inget om man inte hinner använda upp lacket innan det har torkat och blivit segt. På sommaren målar jag alltid tånaglarna, gärna i någon klatschig färg. På bilden är två neonlack, det rosa från Barry M no 737 och det aprikosa från China Glaze, Poolside collection, i nyansen Flip flop fantasy. Det framgår inte alls av bilden men det är två lysande färger, perfekta på brunbrända fötter i sandaler.

Slutligen slängde jag med ögonpennan från Astor, Magic eye liner no 71, en kopparfärgad nyans som även kan avändas som ögonskugga. Den här använder jag nog enbart på sommaren.Jag tycker den accentuerar ögonen på ett mjukt sätt, eftersom nyansen är ljusare än mina grå,svarta,bruna och blå pennor blir intrycket ett mindre sminkat öga. Men det beror naturligtvis inte bara på säsong vilken sminkning jag väljer utan även på vilket resultat jag vill uppnå och vilket humör man är på.

Har du några sommarfavoriter?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback