Lite hudpyssel

Jag pysslade om min hud idag med peeling och ansiktsmask. Ambitionen är att göra det en gång i veckan men i praktiken blir det högst varannan vecka, jag tycker jag ser på huden när det är dags.

Min hudtyp är torr och känslig med rosaceatendenser och behöver främst fukt, fukt och åter fukt, särskilt på vintern när luften är torr och klimatet kyligt. Jag har få pormaskar och knappt några fetare partier så någon djuprengöring är inte nödvändigt, men döda hudceller som gör huden gråaktig avlägsnar jag med peeling.



Den känsliga hyn blir lätt irriterad och bör egentligen använda sig av enzympeeling som är skonsammare mot huden är riviga korn. Ärligt talat så minns jag inte hur jag resonerade när jag köpte peelingen från REN Purifying Facial Scrub, jag var nyfiken på deras sortiment och på en kryssning köpte jag en dagcreme, en ögoncreme och den här peelingen. Cremerna var dussinprodukter som passerade i mängden men peelingen är jag jättenöjd med, huden reagerar inte negativt på den, förpackningen är stor och dryg med pumpdosering. Huden blir len, ren och rosig. Två pumpdrag ger en liten mängd som är lagom dos för ansiktet, jag masserar försiktigt in peelingen och låter den sitta i några minuter innan jag sköljer av resterna.

Eftersom min fuktmask är slut använde jag Masque Lift Express Line Smoothing mask från Chanel. Masken är len och behaglig och återfuktar en del även om det inte är dess huvudsakliga uppgift, istället är det meningen att huden skall få ett lyft och en utslätad effekt. Masken stelnar efter en stund men något synligt lyft kan jag varken se eller känna när masken har sköljts bort men vill man behålla effekten kan man nöja sig med att torka bort eventuella rester när masken har torkat. Min hud känns len och mjuk och det är nog så bra tycker jag men är huden riktigt torr och besvärlig är inte den här masken tillräckligt fuktgivande.

För ögonpartiet har jag en särskild mask Skin-Smoothing Eye Mask från Clarins. Masken är behagligt krämig och återfuktar den tunna huden runt ögonen.


När proceduren är klar ger jag ansiktet en extra boost med ett serum, på vintern föredrar jag det suveräna Aquasource från Biotherm, och avslutar med en vanlig dag- eller nattcreme beroende på vilken tid på dygnet det är.

Det går fort och är inte särskilt krångligt att unna sig en hemmagjord ansiktsbehandling då och då.  Har man inga produkter hemma kan man tillverka både mask och peeling av ingredienser från kylen och skafferiet. Egentligen ska man passa på att koppla av en stund, lägga sig ned och lyssna på lugn musik medan masken verkar. Tyvärr följer jag inte mitt eget råd utan passar på att vara effektiv och springer omkring, men huden blir nöjd iallafall.


Kommentarer
Postat av: Honi

Vad betyder rosaceatendenser? :) Det låter som att vi har rätt lika hud på vintern, jag blir så himla galet torr och det enda som råder bot på det just nu är en av Niveas antirynkkrämer(Av nån underlig anledning så återfuktar den bättre än andra, konstigt).

2011-01-21 @ 22:18:50
URL: http://honi.blogg.se/
Postat av: Linda

Rosacea är en hudsjukdom som ger rodnader och "knottror" som ofta kommer i skov, har man rosacea har man sällan pormaskar. En del har väldiga besvär men jag har än sålänge bara tendeser (och hoppas inte det utvecklar sig negativt heller men det kan det göra) och för mig innebär det att jag har vissa rodnader och kan få knottror ibland runt näspartiet och i pannan samt att huden är lättirriterad. Jag brände mig klantigt nog på en utlandssemestern för ett par år sedan och efter det blev det värre. På högra kinden var det och det stället är extra känsligt nu :(. Antirynkkrämer brukar vara mer kraftfulla och rika så det är kanske därför den fungerar så bra, man blir glad när man hittar något som fungerar för det kan vara svårt när huden stramar och bråkar på vintern.

2011-01-22 @ 11:55:10
URL: http://lineofbeauty.blogg.se/
Postat av: kerstin

Det låter som riktigt mysigt pyssel!

2011-01-22 @ 17:04:40
URL: http://skimmerskuggan.blogspot.com
Postat av: Linda

Ja, huden blir nöjd om inte annat :). Men som sagt så borde jag ta tillfället i akt och göra proceduren till en avkopplande stund.

2011-01-22 @ 20:30:13
URL: http://lineofbeauty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback