Ur skafferiet - ansiktsspray

Vi tar väl och kikar in i mitt skafferi igen. Den här gången handlar det om ansiktssprayer med återfuktande och/eller fixerande egenskaper.


Från vänster: e.l.f Makeup Mist & Set, evian Eau Minérale Naturelle, Avène Thermal Water, Mac Fix +, Lema Natural Rosewater, Uriage Eau Thermal D'Uriage, Vittel Atomiseur d'eau minerale naturelle.

Det började med en ansiktsspray från Biotherm Biosource Biosensitive som jag gjorde slut på, ett mycket bra vatten som återfuktade och lugnade stramande hud. Jag skulle gärna köpa den igen men som synes är det inte särskilt behövligt så det dröjer nog ett tag.

Ansiktsspray är skönt att ha till hands när huden behöver en snabb fuktboost eller om man vill ha ett komplement till sin hudvård. Min känsliga hud reagerar på traditonella ansiktsvatten därför föredrar jag att använda ansiktsspray istället även om jag sällan använder det som ett moment i rengöringsproceduren. Det finns lite olika typer av ansiktspray även om de liknar varandra och jag har några av de olika varianterna.

Sprayer med fixerande egenskaper som exempelvis e.l.f:s är bra att avsluta en lagd makeup med då den hjälper sminket att sitta på plats och förlänger hållbarheten. Sprayen innehåller vårdande ingredienser som Aloe vera, grönt te, gurka och A,C och E-vitamin men även alkohol och parabener vilket kan vara bra att känna till om man är känslig för det.



I Frankrike har det länge funnits naturella ansiktssprayer, de är rätt och slätt mineralvatten med mineraler i ( te x sulfater, natrium, natriumbikarbonat, kalcium, magnesium,kalium) och nitrogen på flaska, vattnet kommer från olika naturkällor. I praktiken torde det gå lika bra att hälla lite mineralvatten utan kolsyra i en blomduschflaska då det är samma ingredienser (minus kvävet) och ta med till stranden eller ha vid dataskärmen om man inte har ett eget exemplar av exempelvis Eviansprayen. Skillnaden är att den köpta sprayflaskan har längre hållbarhet och att sprutmunstycket är sterilt, har man gjort ett eget ansiktsvatten bör man därför tänka på att inte låta det stå för länge utan fylla på nytt vid behov istället. Evian Eau Minérale Naturelle, Avène Thermal Water,Uriage Eau Thermal D'Uriage och Vittel Atomiseur d'eau minerale naturelle tillhör alla den här typen av naturlig ansiktsspray.



Om du har vägarna förbi Bulgarien tycker jag att du skall titta närmare på den inhemska hudvården. Bulgarien är känd för sina egenproducerade rosenprodukter. Jag köpte en handcreme till min kattvakt och en ansiktsspray Natural Rosewater till mig själv för cirka fem kronor styck på en marknad. Rosor har antiseptiska och antiinflamatoriska egenskaper och innehåller c-vitamin,  vilka de övriga ingredienserna är i ansiktsvattnet har jag dessvärre ingen aning om eftersom innehållsförteckningen är skriven på bulgariska. Jag upplever vattnet som behagligt och återfuktande och det har den karaktäristiska rosdoften.



Macs Fix + har liknande innehåll som Biorhermvattnet jag pratade om inledningsvis dvs mineraler och vitaminer samt glycerin, den sistnämnda ingrediensen verkar bakteriehämmande och finns i de flesta hudcremer. Dessutom innehåller  Fix + gurka, kamomill och grönt te som är lugnande för huden.



Ansiktsprayer kan alltså ha varierande egenskaper och skilda använingsområden och syften. Gemensamt för dem är att de känns uppfriskande och samtliga kan användas för en qvick fix. Har du några ansiktvatten i sprayform och i såfall vilka?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback