Dior Extase mascara


Jag brukar passa på att köpa lyxmascaror när jag får ett tax-freetillfälle. Ett sådant tillfälle var i somras när jag kryssade jag till Danmark, jag vet inte om jag sparade så mycket i tax-freeshopen med tanke på svenska kronans svaga kurs i förhållande till den danska men handla gjorde jag iallafall, bland annat Diorshow Extase Instant Oversize Volume Mascara. Jag är ett stort fan av Dior Show Original därför lockade ovanstående extravaganta beskrivning - vem vill inte ha extatiskt voluminsa ögonfransar? Att framställningen högst sannolikt var orimlig förträngde jag och gick till kassan.


Diorshow Extreme är enligt Dior deras första mascara som har berikats med särskilt vårdande ingredienser som ger ögonfransarna extra glans. Borsten är inte lika tjock som originalet men inte heller smal, normalstor är väl rätt beskrivning. Borsthåren är sicksackformade för att fånga upp både långa och korta ögonfransar. Det tycket jag att man kan se att den lyckas med också om man tittar nära, om borsten däremot gör någon skillnad mot andra likvärdiga borstar ska jag låta vara osagt. Syftet med borstens utformning sägs också göra att varje enskild frans fångas upp för att individuellt öka volymen.


Reaktionen vid första användningstillfället var besvikelse, det hände inte mycket, volym vid fransrötterna men topparnas längd och tjocklek såg mest ordinär ut. Jag tycker man kan förvänta sig mer av en mascara som hävdar att den ger extatiskt överdimensionerade ögonfransar, ögonblickligen dessutom. Jobbar man med borsten får man dock upp både volym och längd, det minskar fransarnas separation men det är väl å andra sidan naturligt eftersom det är en volymmascara. När mascaran väl är på plats sitter den hela dagen utan att fälla eller smula sig. Bilderna visar hur resultatet blir när mascaran har torkat till en del efter en tid i behållaren.


Den största invändningen jag har är livslängden. Jag öppnade Extase i början av december och den är redan torr, men det är delvis mitt eget fel.
Korken har inte förslutits ordentligt och det beror i sin tur troligtvis på att det har bildats rester som har torkat runt mynningen eller borstskaftet i locket, det borde vara lätt att torka bort men det har jag inte försökt. Det är dock en berättigad fråga varför detta inte händer alla mascaror, jag drar slutsatsen att Diors mascarainnehåll torkar  snabbare än andra, jag har märkt samma sak med Dior show original. Det finns en fördel med detta och det är att mascaran ger ett bättre resultat när den har torkat in lite, myntets baksida är att den får kaseras innan tre månader har gått och det är underkänt betyg för en såpass dyr produkt.

Mascaran lever inte upp till sitt namn och jag föredrar originalet framför Extase för att få maffiga, voluminösa fransar. Man kan få likvärdigt resultat av betydligt billigare konkurrenter men det är heller inte en dålig mascara. Betyget får därför stanna på en medelmåttig trea med reservation för dess korta livslängd.
Betyg 3



Fotnot Med facit i hand och när jag jämför Dior Extase med Lancome Hypnose Drama inser jag att Hypnose betyg bör sänkas från en trea till en tvåa. Extase ger ett bättre resultat med mer separerade fransar än Hypnose Drama. Jag kommer därför korrigera inlägget med recensionen av Drama.


Kommentarer
Postat av: Emelie - Crazynails

Du borde pröva Max Factor 2000 calorie mascara, ful hylsa, men väldigt billigt och bra mascara :D Man får väldigt långa och tjocka ögonfransar

2011-01-28 @ 18:12:27
URL: http://crazynails.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag har provat den med det var när den var ny, oj oj oj många år sedan.Men då borde den vara bra eftersom den fortfarande är kvar.Jag kanske borde testa den igen. Max Factor gör generellt bra mascaror i budgetklassen tycker jag. Min favorit är Masterpiece Max.

2011-01-28 @ 21:06:18
URL: http://lineofbeauty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback