E.l.f - mania


Första gången jag hörde talas om e.l.f var hos Lipglossbitch för två och ett halvt år sedan. Jag erkänner att jag inte alls förstod tjusningen och uppståndelsen med märket  i början och varför man villigt beställde så mycket billigt skräp. Det tog sin tid och det var åtskilliga klipp på Youtube som till sist övertygade mig om att det var värt att göra en provbeställning. Igår lade jag min fjärde beställning på mindre än två månader (!). Dels har jag fått så många positiva överraskningar av produkterna och dels är det så billigt att det inte gör något om någon enstaka produkt visar sig vara ett bottennapp. Sedan kan jag inte sticka under stol med att det är barnsligt roligt när paketet anländer, det känns som julafton varje gång.



Jag tänkte visa vad jag har köpt hittills. Eftersom det är såpass många produkter det gäller ger jag bara en kort beskrivning av föremålet och ett sammanfattande betyg. Är det någon som vill veta mer om någon specifik produkt kan jag försöka förklara, svara på frågor och ge en mer utförlig beskrivning av produkten.



Första beställningen innehöll: Studio Powder Brush, Eye shadow Brush, Nailpolish Desert Haze, Mineral Lipsticks Runway Pink och Nicely Nude.

Andra lasset innehöll: Nailpolish Gum Pink och Lilac, Studio Blush Tickled Pink, Studio Eyebrow Kit Ash, Blending Eye Brush, Studio Small Angeled Brush, Mineral Lipstick Natural Nymph samt Mineral Eye Liner Ash.

Med tredje leveransen kom: All Over Colour Stick Lilac Petal, Healthy Glow Bronzing Powder Luminance, Mechanical eyelash curler, Studio Blush Brush. Ordern innehöll en gratis bonus i form av LE-paletten Natural Eyeshadow Palette.



Mineral lipstick - de här två läppstiften älskar jag. Runway pink är den perfekta, blekrosa nyansen för mig. Om jag (av någon underlig anledning) blev tvungen att bara välja en färg och en läpprodukt för resten av mitt liv skulle jag tveklöst välja det här läppstiftet. Det är krämigt och täckande utan skimmer. Betyg 5

Nicely Nude är en förtjusande my-lips-but-better-färg som också har blivit en favorit. Det här läppstiftet är mer transparent än Runway pink, det är krämigt och ger nästan en lipbalm-effekt, i vissa ljus kan man ana en gyllene lyster i färgen. Betyg 4


Runway pink och                Nicely Nude



Nicely Nude , Natural Nymph, Runway pink  (ja,det syns att läpparna är nariga nu)



Natural Nymph är en storsäljare hos e.l.f. Det är en ljus nudefärg som kräver lite jobb för att bli snygg på läpparna.  Applicerar man läppstiften direkt ur hylsan på läpparna ser det mest ut som om man har smörjt in munnen med concealer och den effekten vill åtminstone inte jag vanligtvis ha. Tricket är att applicera färgen med pensel, antingen på bara läppar eller på läppar som har grundats med en neutral lipliner, på det viset blir resultatet blir mer bärbart och naturligt. För övrigt är formulan och täckningen likadan som Runway pink. Betyg 3


Före                                         Efter



Från vänster: Eyeshadow brush - jag har hört att penslarna varierar i utseende så jag vet inte om det bara är mitt exemplar som har så kort borsthuvud. En platt pensel med styva borst som lämpar sig för att packa ögonskugga och pigment med. Mycket prisvärd. Betyg 3+

Blending Eye Brush
- Rund och fast borste som lämpar sig utmärkt för globlinjen eller blending. Mycket behaglig att jobba med, en favorit. Betyg 4

Studio Blush Brush - Liten rougeborste med lena borsthår, perfekt rundad form, lätt att jobba med. Betyg 4

Studio Powder Brush - hypad (överskattad i mina ögon men ändå prisvärd) borste som med fördel används till foundation, både flytande och mineralvaranter. Borsthuvudet lossnar dessvärre oerhört lätt från skaftet, men det borde inte vara så svårt att limma på plats igen med ett bra klister. Den platta toppen gör den bra att jobba in produkten i huden med och blenda skarvar. Jag föredrar att använda borsten för att putsa till finishen på huden. Syntethåren gör dock att den suger upp för mycket av flytande produkter om man doppar borsten i foundation, jag duttar istället ut flytande foundation på huden med fingrarna och buffar och roterar sedan med borsten.
Betyg 3

Studio small angeled brush -
Oerhört prisvärd pensel. Jag använder den till ögonbrynen och eyebrow-kitet men den är även bra att applicera eyeliner med. Lagom styv pensel med perfekt skarp kant. Betyg 5



Mechanical eyelash curler - förtjänar sitt goda rykte. Den formar lättvindigt fransarna,de rejäla handtagen ger ett bra grepp och motstånd när man pressar ihop fransarna.  Betyg 5



Natural eyeshadow palette - en sextett av gyllene naturtoner. De två ljusa längst till vänster är dåligt pigmenterade. De två översta från vänster är dessutom fullspäckade med glitter vilket gör att de tyvärr får ligga orörda, synd, särskilt på den guldiga i mitten som är så snygg. De övriga tre är bra pigmenterade och fina färger. Att bara hälften av skuggorna är bra drar tyvärr ned helhetsbetyget som får landa på en tvåa.
Betyg 2



Nailpolish från vänster: Desert Haze, Gum Pink, Lilac
Desert Haze är det enda lacket jag har provat på naglarna och jag älskar det. Ursnygg färg, bra täckning, lättapplicerat och väldigt bra hållbarhet. En solklar femma! Betyg 5

Nedan en swatch på två lager utan överlack.


Gum Pink och Lilac har jag bara testat på ett papper men det lilla snabbtestet visade att det inte var för skira färger. Färgerna motsvarade mina förväntningar och jag är nöjd med dem, men eftersom jag inte har testat lacken på naglarna än avstår jag från att betygsätta dem.



All over colour stick - ett stift som jag bara använder som rouge/highligter. Lilac petal är en frostad,kall, ljust rosa ton. Stiftet är i mina ögon inte så mångsidigt som man kan förvänta sig av en multiprodukt. Men det är en fin färg som blir väldigt snygg om man suddar ihop den med ett rosatonat rouge och med tanke på dess låga pris (cirka 18 kronor) tycker jag ändå att stiftet är värt en trea. Betyg 3
(bilden i mitten är justerad för att visa hur färgen ser ut i verkligheten i vissa vinklar)



Studio Eyebrow kit
i den nya och ljusaste nyansen Ash. Kitet består av en gråbeige puderskugga och ett något mörkare gråbrunt wax. Ännu en vinnare från elf. En mycket användbar och bra produkt som förbättra brynens utseende på ett högst naturligt sätt. Betyg 5


Studio Blush Tickled Pink är en mild, varm rosa ton. Rouget är ganska svagt pigmenterat, vill man att färgen skall synas får man jobba upp ett par lager. Resultatet på huden blir mjukt rosiga kinder. Betyg 3


Ett extra plus får Studio lines förpackningar. Locket har ett fönster så man ser vilken färg och produkt det är vilket underlättar när man söker en specifik produkt. Dessutom är designen snygg och proffsig med en praktisk liten spegel placerad på insidan av locket.



Healthy Glow Bronzing Powder Luminance - den här nyansen är för ljus för att kunna betecknas som en bronzer, istället är det en highlighter som ger fin lyster till huden. Produkten är dammigt pudrig, ett tryck med borsten på puderytan räcker för att få tillräckligt med produkt. Färgen är en gyllene, skimrande champagnefärg som innehåller en del glitterpartiklar. En mycket prisvärd produkt, den tillhör det billigaste bassortimentet från e.l.f. Glitterpartiklarna drar dock ned betyget ett hack och stannar på en trea. Betyg 3




Slutligen Mineral Eye Liner som är en skruvbar ögonpenna. Formulan är krämig oc lättapplicerad, färgen mörkt grå. Tyvärr är pennan för mjuk vilket ger ett kladdigt resultat som alltför lätt smetar ut över huden. Jag har inte provat att använda den som bas under ögonskuggor, kanske fungerar den bättre till det ändamålet. Jag vill tycka om den här pennan men pga nackdelarna kommer jag inte att köpa ett nytt exemplar. Betyg 2

Pust, det blev ett långt inlägg det här. Hoppas ni tycker det var läsvärt och användbart. Ni som har testat e.l.f. - vilka är era favoriter och bottennapp?


Kommentarer
Postat av: Honi

Himla massa fina grejer. Kan rekommendera Eyeshadow C brush från studioserien. Himla mjuk och go!

2011-01-07 @ 01:01:39
URL: http://honi.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack, ja den har jag spanat på.Får bli i nästa beställning. Så mycket som jag beställer har jag väl snart hela sortimentet :D.

2011-01-07 @ 10:51:15
URL: http://lineofbeauty.blogg.se/
Postat av: Ninni

Vilket jättebra inlägg! Superintressant och så syns det att du verkligen lagt både tid och tanke bakom.

2011-01-07 @ 20:40:32
URL: http://colourbyninni.blogspot.com
Postat av: Linda

Tack så mycket för de vänliga orden, de värmer :)! Roligt att höra att inlägget uppskattades, ja det tog sin tid men samtidigt var det kul.

2011-01-08 @ 00:13:30
URL: http://lineofbeauty.blogg.se/
Postat av: Emelie - Crazynails

Nicely Nude var verkligen riktigt snyggt på dig :D

2011-01-08 @ 16:56:20
URL: http://crazynails.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack :)! Ja, det läppstiftet har verkligen växt i mina ögon och har blivit något av en favorit. Det passar bra när man inte känner för att ha så mycket färg på läpparna men ändå inte vill vara omålad.

2011-01-09 @ 14:04:03
URL: http://lineofbeauty.blogg.se/
Postat av: Andréa

Runway Pink ser jättefint ut :)

2011-01-10 @ 11:27:46
URL: http://makeupartisten.nu
Postat av: Linda

Hej Andréa! Det är det, det kan jag garantera :).

2011-01-10 @ 22:44:19
URL: http://lineofbeauty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback