e.l.f browkit

Det blir en det e.l.f här nu men jag ska försöka att varva med andra inlägg också så det inte blir för ensidigt. Kerstin var intresserad av att titta närmare på Studio Eyebrow kit, jag uppskattar feedback från läsarna och ni får gärna tipsa mig om vad ni vill läsa mer av, så ett inlägg om och recension av kittet kommer här.


Studio eyebrow kit är en ögonbrynsduo som består av ett färgat vax och en något ljusare puderskugga. Kittet finns i fyra nyanser där den mörkaste heter Dark, den näst mörkaste Medium sedan kommer light som tidigare var den ljusaste nyansen men numera är det alltså Ash som är det. Färgåtergivningen av kitten på elfs hemsida ligger nära dess verkliga färger tycker jag.

Färgerna i Ash är kalla, vaxdelen har en mellanmörk gråbrun ton medan puderskuggan består av en ljusare gråbeige nyans. Vid en första anblick tyckte jag att färgerna verkade vara väl ljusa, puderskuggan är ljusare än min naturliga ögonbrynsfärg därför var jag tveksam till om Ash skulle vara passa mig. Men efter att ha sökt information och sett att den näst ljusaste nyansen light har röd underton avskrev jag den som intressant och  chansköpte Ash vilket jag definitivt inte har fått anledning att ångra, men det beror också på vilken effekt man är ute efter. Jag är nöjd med färgen på mina ögonbryn och känner inget behov av att förmörka dem utan använder kittet för att jämna och snygga till brynen.

Duon är förpackad i en svart snygg och praktisk dosa med lock där ena halvan är transparent och den andra delen innehåller en spegel, en liten snedställd applikatorspensel medföljer i kittet men den är skräp. Jag använder istället elfs Studio Small Angled brush som gör ett bra jobb.



Man kan använda vaxet och skuggan på olika sätt, en del föredrar att fylla i sina ögonbryn med en skugga och avsluta med vax för att fästa färgen och bevara formen. Jag har provat lite olika kombinationer och har funnit att det för mig fungerar bäst om jag jag först drar ett par penseldrag i vaxet sedan ett drag i puderdelen och sedan försluter  färgen med ytterligare ett drag i vaxet igen. Har man ljusare ögonbryn fungerar det förmodligen bättre om man gör på det förstnämnda sättet eftersom den teknik jag använder ger mest färg och har man blonda eller väldigt ljusa ögonbryn är det troligtvis tillräckligt att enbart använda sig av puderskuggan åtminstone om man bara är ute efter att fylla i brynen lite lätt. Vill man däremot förstärka ögonbrynen kan man med fördel dra på med mer färg. Vid ett tillfälle använde jag kittet på en äldre person för att återskapa intrycket av naturliga ögonbryn. Hon har väldigt ljusa ögonbryn och har med åren märkt att brynen blivit glesare, stråna färre och ljusare. Hon önskade sig ett par ögonbryn som inte ser ut som två mörka streck utan på ett naturligt sätt ramade in ansiktet mot det vita håret. Jag använde Ash på henne på samma sätt som jag gör på mig själv, jag valde den tekniken eftersom det var fråga om att skapa ett intryck av ögonbryn som hon tidigare har haft men som har försvunnit med åren. Tyvärr tänkte jag inte på att ta någon bild men hon blev nöjd och resultatet blev naturliga ögonbryn som inte såg påmålade ut.


Från vänster: Enbart puderskugga, enbart vax, vax+puder+skugga, vax+skugga. På bilden syns det ingen skillnad på de två sistnämnda appliceringssätten, förutom att den sista linjen ser mjukare ut, men det gör det alltså i verkligheten där strecket näst längst till höger är det mörkaste.


Före och efter
Som synes på före och efterbilderna ger appliceringen av färgerna ingen större effekt brynen ser bara lite mer groomade ut. Det går att få ett mer synligt och mörkare resultat än på bilden men är man ute efter markant förstärkta och markerade ögonbryn bör man satsa på någon mörkare nyans än Ash.

Jag tycker Studio eyebrow kit är otroligt bra, både kvalitén på själva produkten och resultatet det ger är oklanderligt. Den snygga och praktiska förpackningen är en bonus. Penseln går att använda i nödfall men är av dålig kvalité; borsthåren spretar och saknar den stuns som behövs för ett väl utfört arbete, men det är sällan medföljande applikatorer i diverse sminkförpackningar är något att ha överhuvudtaget oavsett märke. Färgen är mellanpigmenterad och byggbar, är lätt att plocka upp på penseln och enkel att applicera. Vaxet blir jämnt fördelat men jag föredrar ändå att borsta igenom brynen efter appliceringen för att få den form jag vill ha. Dosan innehåller 2 gram/0,7 Oz och kostar 43 kronor.
Betyg: 5

Tips! När man väljer ögonbrynsfärg bör man ha i åtanke att resultatet blir mörkare i praktiken än vad färgen i förpackningen ger intryck av och det gäller såväl produkter som detta kit som ögonbrynspennor, mascaror och skuggor. Mitt råd är därför att även om man är ute efter skarpa ögonbryn är det inte nödvändigt att välja den mörkaste ögonbrynsfärgen, i det här fallet Dark eftersom det näst intill ger svarta ögonbryn - om det nu inte är det man vill ha förstås.



Kommentarer
Postat av: Emelie - Crazynails

Sv: Tack så mycket för dina snälla kommentarer, blir alltid lika glad av se de, tack :)

2011-01-25 @ 19:44:33
URL: http://crazynails.blogg.se/
Postat av: Linda

De kommer från hjärtat, du gör ju fina manikyrer. Tack för din rara kommentar.

2011-01-26 @ 10:56:13
URL: http://lineofbeauty.blogg.se/
Postat av: kerstin

Tack för en toppenrecension! Denna lilla dosa får nog minsann följa med i min nästa beställning! Jättebra att du skrev så detaljerat om färgen, det är ju alltid svårt på webben :)

2011-01-26 @ 19:25:36
URL: http://skimmerskuggan.blogspot.com
Postat av: Linda

Tack, vad roligt att du tycker det :).Jag försökte vara så utförlig som möjligt för jag vet hur svårt det kan vara att försöka räkna ut hur en produkt är som man inte har möjlighet att titta på och framförallt hur färgen är i verkligheten. Ska bli intressant att höra vad du tycker om du beställer en.

2011-01-26 @ 23:36:21
URL: ,http://www.lineofbeauty.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback