Eyebrightener - en väldigt bra produkt

Det här inlägget blir att svårt att kategorisera eftersom det både är en personlig favorit, ett tips och handlar om en sminkprodukt. Men nu är inte kategoriseringen det viktiga utan produkten, nämligen Laura Merciers eyebrightener Secret Brightener.Såhär beskrivs den på LM:s hemsida

"Laura Mercier Secret Brightener is a color-correcting highlighter that brightens dark circles, reduces shadow and minimizes discolorations."

Jag har medfödda synliga blodkärl under ögonen vilket medför att jag alltid har mer eller mindre mörka ringar under ögonen, skuggor som jag vill dämpa så mycket det är möjligt eftersom det annars ger ett intryck av trötthet och dålig sömn. Ibland beror mörka ringar även på sömnbrist. Oavsett anledning vill nog de flesta se pigga och fräscha ut och det är där denna finurliga produkt kommer in i bilden.

Det finns fler märken som har eyebrighteners, bland annat Too faced och Benefit (båda märkena har vässbara pennor och har alltså ett annat utförande och formula än Laura Merciers), själv har jag dock bara provat Laura Merciers variant, den finns i två nyanser - 1# som har en gul underton och 2# som har en rosa underton. Själv har jag den förstnämnda.

Det tog ett tag innan jag började tycka om denna produkt, jag förstod mig inte alls på den i början men det berodde på att jag använde fel teknik. Lägger man endast brightern som den är under ögat ser det "blött" och märkligt ut, en liknande effekt uppstår om man applicerar den över concealer.

Tricket är att applicera brightern före concealer, den ljusar då upp ögonområdet vilket ger en bra grund att bygga vidare på. Produkten är ganska våt i konsistensen, applicera därför ett tunt lager och låt det torka in en liten stund innan du täcker över med din vanliga concealer. Använder man den här tekniken ljusas ögat upp och får ett synligt lyft, det blir en positiv skillnad jämfört med om man endast använder concealer. Jag har gjort en tutorial på tillvägagångssättet men den kommer i ett separat inlägg.

Denna fiffiga mojäng kan även användas som highligter i ansiktet. Praktisk är den också med sin pennform och skruvbara dosfördelare.Secret brightener innehåller mer pärlemor än exempelvis YSL:s hypade Touche éclat som jag mer skulle beskriva som en blandning mellan concealer och brightener.



Laura Mercier har även ett har finishingpuder - Secret brightening powder som är strålande, i dubbel bemärkelse, att kombinera med secret brightener. Pudret är "lighter-than-air" enligt beskrivningen och det stämmer att det är otroligt lätt och finkornigt. Även pudret har en uppljusande effekt och fixerande egenskaper, det ger däför proceduren ett ytterligare lyft samtidigt som det fixerar make-upen. Secret brightening powder står högt upp på min inköps/önskelista. Laura Merciers produkter kan i Sverige mig veterligen endast köpas från COW parfymeri.




Kommentarer
Postat av: Kerstin

Detta låter verkligen som två väldigt bra produkter!

2010-10-06 @ 15:17:38
URL: http://skimmerskuggan.blogspot.com/
Postat av: Linda

Det är det, jag kan verkligen rekommendera dem om man tycker att man har problem med mörka ringar under ögonen.



Kul att du tittade hit:).

2010-10-08 @ 18:56:12
URL: http://lineofbeauty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback