SOS-hudvård

Inte för att det är någon större kris med min hud efter solsemestern men hyn var ändå i behov av lite extra omvårdnad efter stark sol och salta bad. De här produkterna använde jag:


Jag började med att peela huden. Jag valde min enzympeeling Instant pure från YSL eftersom den är varsammare än en peeling som innehåller skrubbkorn vilket kan irritera en känslig hy.

Efter det lade jag en fuktgivande ansiktsmask från Apoliva. Den kan bara köpas i 10 ml engångsförpackningar  (men en påse räcker till åtminstone tre-fyra masktillfällen. När påsen är öppnad kan man skrapa ur resterande innehåll i en tätslutande förpackning, exempelvis någon burk eller flaska i resestorlek, så håller den bra.) men jag skulle önska att den fanns i normal storlek för den är riktigt bra. Jag har torr och känslig hy och många masker slukas av min törstiga hud men Apolivas mask med gurkextrakt (det finns även en djuprengörande variant med milt peelande effekt för normal/fet hud) återfuktar väldigt bra måste jag säga. Jag brukar lägga ett generöst lager och visst suger min hud upp en del men inte allt vilket jag tolkar som att den blir fuktmättad och nöjd.

Jag brukar även lägga en separat ögonmask från Clarins; Skin-smoothing eye mask eftersom vanliga ansiktsmasker inte bör användas runt ögonen.

För en extra fuktboost använder jag ett fuktserum innan jag applicerar ansiktscreme. Biotherms Aquasource superserum är väldigt bra och särskilt en nödvändighet för mig på vintern, det känns verkligen som balsam på huden. Det är svårt att hitta bra serum som inte är superdyra, Aquasource kostar 500-600 kr och det är nog så kostsamt.

Det kan vara skönt med en fuktdusch när huden stramar. Om det är väldigt varmt ute alternativt torr vinterluft är en dusch ansiktiktsspray behagligt svalkande. Jag har flera stycken men just idag använde jag Fix+ från MAC. När jag var på Kreta önskade jag att jag hade haft med mig en ansiktsspray så det är något jag ska packa ned till nästa solsemester. Om jag låter bli att packa ned ögonskuggor och annat smink som jag ändå inte använder blir det plats över för en produkt som jag har behov av istället;-)....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback